بر اساس اعلام نظر کارشناسان حمل ونقل و ترافيک در کلان شهر تهران به طور ميانگين 2 ساعت از عمر وسيله نقليه در حال حرکت و 22 ساعت از آن به صورت ساکن و در حال توقف است. به عبارت ديگر، مشکل تأمين فضاي پارک وسيله نقليه بيش از ايجاد فضا براي تردد وسيله نقليه در تهران است. از طرفي کارشناسان اعلام مي دارند 75 درصد از دارندگان وسايل نقليه که در مراکز شهر تهران تردد مي کنند، به دنبال فضاي مناسب پارک وسيله خود مي باشند. با توجه به اين مطلب که بيشترين زمان وسايل نقليه در حالت پارک است، می توان گفت کمبود فضاي شهري و اشغال سطح سواره رو به منظور پارک وسيله نقليه، يکي از معضلات ترافيک شهر تهران به شمار مي آيد و تأمين فضا براي پارک وسيله نقليه اهميت بالاتري نسبت به تأمين فضا براي حرکت وسيله نقليه دارد.
شكل 4-6. وضعيت شبكه پاركينگ در شبكه معابر
^ ادامــــــــــــــهي توضيحات از بالاي صفحه ^
کمترين فضا براي پارک وسايل نقليه در مناطق 11،9،10،22 و 16 وجود دارد. به طور کلي مي توان دريافت که در مناطق 5،4،2 و 15 شهرداري تهران بيشترين فضاي پارک در خيابان هاي اصلي و مناطق 4،18،15 و 6 بيشترين فضا براي پارک وسيله نقليه در کوچه ها وجود دارد و تنها مناطق 11،12 و 3 شهرداري تهران داراي از امکانات پارکينگ غيرحاشيه اي به ميزان نسبتاً پايين برخوردارند.