در حال حاضر، کلانشهر تهران با جمعيت ساكنين نزديك به 8/7 ميليون نفر و با احتساب سفرهاي دروازه اي كه جمعيت شناور آن را به بيش از 5/8 ميليون نفر در روز مي رساند، بزرگترين كلانشهر در كشور و خاورميانه است كه با مشكلات جدي و عديده اي در سيستم حمل ونقل خود مواجه است. طي 10 ساله اخير با افزايش مالكيت خودرو و افزايش رفاه نسبي، نرخ سفر از 5/1 سفر سواره به ازاء هر سفر فراتر رفته است به طوري كه قريب به 15 ميليون سفر سواره روزانه در شبكه معابر شهری تهران جريان دارد و بيش از 2 ميليون خودرو در كلانشهر تهران در تردد هستند. سيستم اتوبوسراني تهران سالانه حدود يك ميليارد مسافر و سيستم مترو ساليانه حدود 250 ميليون مسافر را جابجا مي كنند كه اين ارقام نيز در حال افزايش هستند. تمامي اين آمارها نشان از گستردگي مسائل و مشكلات كلانشهر تهران در بخش حمل ونقل دارد كه نيازمند عزم و ابزاري كارآمد براي كاهش مشكلات و بهبود وضعيت آن است. امروزه مسائل تردد و ترافيك شهر تهران به صورت كلاف پيچيده و سردرگمي درآمده است كه ارائه راهكارهايي برای تقليل يا رفع معضل ناشي از آن، جز بر پايه مطالعه و تحقيق ميسر نمي باشد.

  تاريخجه مترو:

سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهري در تهران 110 سال قبل باز مي گردد. تاسيس ترامواي شهري از جمله نكات پيش بيني شده در امتياز نامه اي بود كه در عهد ناصرالدين شاه با بارون ژوليوس دو رويتر روي كاغذ آمد. طی همين سال ها يك خط آهن روزميني كه به «واگن اسبي» معروف شد، بين دروازه شهر ري (حضرت عبدالعظيم) و ميدان باغ شاه احداث گرديد.
- سال 1350: آغاز مطالعات اجتماعي، اقتصادي و ترافيكي شهر تهران و پيش بيني تغييرات آن براي سال 1370 توسط شركت هاي سوفرتو و بهره برداري متروي فرانسه (RATP).
- سال 1353: ارايه گزارش نهايي و انتخاب سيستم مختلط (سامانه مختلط شامل يك شبكه خياباني با يك كمربندي در پيرامون منطقه مركزي و دو بزرگراه براي نواحي تازه ساز شهري و يك شبكه مترو با 7 خط كه به وسيله شبكه اتوبوس راني و تاكسي راني تكميل مي شد).
- سال 1354: تصويب قانون تاسيس شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)
- سال 1356: آغاز عمليات اجرايي
- سال هاي 65-1359: توقف كامل طرح به دليل جنگ تحميلي
- سال 1374: عقد قرارداد براي خريد تجهيزات ثابت و متحرك خطوط 1، 2 و 5
- سال 1377: افتتاح و بهره برداري از قطار سريع السير تهران - كرج
- سال 1378: افتتاح و بهره برداري از بخش غربي خط 2، از ايستگاه تهران (صادقيه) تا ايستگاه امام خميني (ره)

^ ادامــــــــــــــه‌ي توضيحات از بالاي صفحه ^

    

- سال 1380: افتتاح و بهره برداري از نيمه شمالي خط يك از ايستگاه ميرداماد تا ايستگاه علي آباد به طول 6/14 كيلومتر و 17 ايستگاه.
- سال 1381: افتتاح و بهره برداري از پايانه و تعميرگاه غرب خط 2 متروي تهران همچنين بهره برداري از خط يك از ايستگاه علي آباد تا حرم مطهر به طول 8/10 كيلومتر و 3 ايستگاه.
- سال 1382: بهره برداري از بخش شرقي خط 2، از ايستگاه امام خميني (ره) تا بهارستان به طول 2 كيلومتر و 2 ايستگاه.
- سال 1383: بهره برداري از ايستگاه ايران خودرو (خط 5) و بهره برداري از خط 5 از ايستگاه كرج تا گلشهر به طول 10 كيلومتر.
- سال 1384: بهره برداري از ايستگاه چيتگر (خط 5) و بهره برداري از ايستگاه باقرشهر (خط 1) همچنين افتتاح و بهره برداري از پايانه فتح آباد و افتتاح نيمه شرقي خط 2 به طول 9 كيلومتر و بهره برداري از ايستگاه هاي دانشگاه علم و صنعت، سرسبز و شهيد مدني.
- سال 1385: بهره برداري از ايستگاه هاي سبلان و دروازه شميران، نظام آباد و گلبرگ، بهره برداري از ايستگاه اتمسفر و ايستگاه امام حسين (ع).
- سال 1386: بهره برداري از ايستگاه اكباتان، بهره برداري از ايستگاه شهدا.
- سال 1387: بهره برداري از خط 4 متروي تهران به طول 5/2 كيلومتر از ايستگاه دروازه شميران تا فردوسي


اولين   قبلي   1  [2]  بعدي  آخرين    صفحه 2 از 2
آخرين وضعيت تبديل پلاك اتومبيل ساكنين شهر تهران (دي‌ماه 1386)

براي ديدن اندازه واقعي كليك كنيد
ماخذ: راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ



شكل 1-6.  مترو تهران/1388

خطوط و ايستگاه‌هاي مترو (1385)

براي ديدن جزئيات نقشه كليك كنيد
موضوعات مرتبط:
حق انتشار اطلاعات براى شهردارى تهران محفوظ است 1396 - 1385
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به (c) 2017 اطلس تهران می باشد     شرایط استفاده    اظهارنامه خصوصی